1 דקות קריאה
מצלמות אבטחה= פגיעה בפרטיות?

חוק הגנת הפרטיות- מצלמות אבטחה

בעידן הדיגיטלי השימוש במצלמות למטרות אבטחה ומעקב הפך לתופעה רווחת במרחב הציבורי. השאלה היא האם עלינו לוותר על הפרטיות שלנו באופן מוחלט? נדון בקצרה לעניין מצלמות בבית המשותף.

האם מותר להתקין מצלמות בבניין מגורים?

 השאלה של מותר או אסור, אינה נכונה. כשמדברים על הצורך שיש לבעלי הדירות להתקין מצלמות ברכוש המשותף שמותקן בדרך כלל מטעמים של ביטחון. התקנת המצלמות נועדה למנוע גנבות, למנוע את כניסתם של אנשים לא רצויים וגם למנוע מעשי ונדליזם למיניהם. הבעיה שקיימת בהתקנת המצלמות שיכולה להצטייר כפגיעה בתחושה של הפרטיות ועלולה לגרום לאי נוחות רבה. הרבה אנשים לא אוהבים לחיות בתחושה שעוקבים אחריהם ובוחנים את הצעדים שלהם, וכל זה בבית שלהם ולכן ישנם אינטרסים מנוגדים שיש לאזן.

האם מצלמות אבטחה בבתים משותפים פוגעת בפרטיות?

 חוק הגנת הפרטיות קובע בין היתר שאין לצלם אדם ברשות היחיד. לכן, את הפגיעה בפרטיות בוחנים בעת המקרה עצמו. לפיכך, במקרה בו המצלמה תהיה מכוונת לפנים של הדירה או לתוך שטח אשר נמצא בשימושו הפרטי של בעל הדירה זה ייחשב כפגיעה בפרטיות. לעומת זאת, אם המצלמה תהיה מכוונת לחצר של הבניין, זה אומר שהתקנת המצלמה נועדה בשביל להגן על הרכוש המשותף של בעלי הדירות בבניין, ולכן אין פה פגיעה בפרטיות.

האם מותר להתקין מצלמות במעליות?

מקרה שבו מתקינים מצלמה במעלית הוא מקרה אשר יכול לפגוע בפרטיות של האחר לכל דבר ועניין. המעלית נחשבת למקום שהוא סגור ועלולה לפגוע בצנעת הפרט. ולכן ככל ויש הסכמה מפורשת של ככל דייר הבניין, יהיה אפשר להתקין מצלמה בתוך המעלית ובתנאי שיותקנו שלטים ברורים המודיעים על הצבת המצלמות.

האם לשכן מותר להתקין מצלמות אבטחה על דעת עצמו?

דייר אינו רשאי להתקין מצלמות על דעת עצמו מבלי שקיבל את הסכמתם של שאר הדיירים. אך כשזה נוגע להתקנה של מצלמה בתוך הדירה הפרטית והיא משקיפה אל הרכוש המשותף  יש לבדוק את המקרה לגופו. לדוגמא: אם מדובר בהתקנת של מצלמה בחלקה הפנימי של דלת הדירה, לצורך הגנה על האדם שגר בדירה והעינית תהיה מכוונת רק לכיוון של מי שאמור להיכנס לדירה, אין בכך עבירה על החוק.

גם התקנה של מצלמה במרפסת אשר מטרתה היא למנוע כניסה של פורצים, יש לוודא שהמצלמה תהיה ממוקמת אך ורק לכיוונה של פנים הדירה, ולא תשקיף על שום דירה אחרת. בכל מקרה שתכוונו את המצלמה לכיוון אחר שהוא לא תוך הדירה עצמה, התקנת המצלמה יכולה להוות פגיעה בפרטיות.

בנוסף, כיום ישנם חברות אחזקת מבנים, אשר נותנות פתרון ומתקינות מצלמות אבטחה ומתחזקות גם את החומרים המצולמים בצורה בטוחה, כך שאין אפשרות לכל שכן לפגוע בפרטיות של שכניו.

לסיכום: החוק והפסיקה מבדילים בין התקנת מצלמות פרטיות על ידי בעל דירה פרטני ברכוש המשותף, לבין התקנת מצלמות המפוקחות על ידי נציגות הבית המשותף. אם כן, על אף הרצון לביטחון בבית המשותף, יש לאזן בין האינטרס המנוגד שהוא פרטיות האחר.

ככל שאתה חושב שנפגעת ממצלמות אבטחה שהותקנו שלא כדין, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לבדוק את זכויותך.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.